vrijdag 27 juli 2012

Wat zijn overnight oates?

Mocht je mijn Twitter berichten gelezen hebben, dan is het je vast opgevallen dat ik dagelijks aan iedereen laat zien wat voor ontbijt ik 's ochtends eet. Voor 90% is dat havermout in allerlei varianten. En een van de varianten is overnight oates, maar wat is dat nou eigenlijk?


Overnight oates is havermout vermengd met yoghurt & melk dat je de avond van te voren maakt, laat staan in de koelkast zodat het kan mengen met elkaar en de volgende ochtend heb je een dikker soort 'pap' (bij gebrek aan een ander woord). Ik gebruik de volgende ingredienten:

* 175 gram magere yoghurt
* 75 gram magere melk
* 40 gram havermout
* 2 theelepels chia zaden

Je kan ook magere kwark gebruiken in plaats van yoghurt maar dan gebruik ik minder kwark en meer melk, anders wordt het te dik. Afgelopen week heb ik ook geprobeerd om muesli toe te voegen, en dan heb ik 20 gram havermout en 20 gram muesli gebruikt, was erg lekker!

En als laatst kan je dan ook weer varieren met schillende soorten toppings!


Ik ben nog aan het experimenteren met de hoeveelheden van de ingredienten want je wilt niet dat het te dik of te dun is. Ik heb liever dat ik het de avond ervoor te dik maak zodat ik 's ochtends nog wat melk kan toevoegen. Afgelopen week heb ik ook eens een theelepel cacaopoeder toegevoegd de avond ervoor en dat was ook erg lekker, zeker een aanrader! Of wat denk je ervan om pindakaas en/of jam light toe te voegen? Nu in de zomer vind ik het erg lekker of zomers fruit zoals aardbeien en blauwe bessen toe te voegen met wat kaneel eroverheen. Dat is het mooie van havermout, eindeloos veel keuzes!

Mocht je meer willen zien, kijk dan regelmatig naar mijn Twitter berichten, zo kan ik je hopelijk inspireren om ook deze gezonde keuzes te maken!

2 opmerkingen:

  1. Hee Maud, je maakt me wel erg nieuwsgierig, hoor. Denk dat ik het ook maar eens ga proberen.
    Dus heb alles in huis gehaald.

    De overnight oates maak je de avond ervoor wel met warme melk? Of eet je de havermout nooit met warme melk?

    En waar heb je de chaikruiden gekocht? In de AH hier kon ik het niet vinden.

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Arjan,

    Leuk dat je het ook gaat proberen!

    Je hoeft niets warm te maken, allemaal koud bij elkaar doen in een schaaltje en 's nachtslot laten staan in de koelkast. In de ochtend heb je dan koude havermout, klinkt niet lekker maar dat is het wel! Heb net aardbeien en bosbessen gekocht en deze gooi is dan 's ochtends erbij!

    De China zaden kan je bij de Ekoplaza kopen of op internet.

    Laat ff weten hoe het je is bevallen!

    Groetjes,
    Maud

    BeantwoordenVerwijderen