vrijdag 29 maart 2013

Verse sapjes

Eerder heb ik al geschreven over de film Hungry for Change. Een van de dingen die ik ben gaan doen is het drinken van vers geperste groentes en fruit. De dagelijkse hoeveelheid groente en fruit is 6-8 stuks per dag. Nou weet ik niet of het jou lukt maar ik heb moeite om zoveel per dag te eten.

Een van de dingen die dit makkelijker maken is het drinken van verse sappen. Je hebt hier een sapcentrifuge, blender of citruspers voor nodig. Ik geef de voorkeur aan een sapcentrifuge omdat je dan zowel rauwe groente als fruit kan persen. Bij een blender heb je meestal een extra vloeistof zoals sap of zuivelproduct nodig en bij een citruspers kan je alleen citrusvruchten persen.


Nou ben ik gaan kijken voor een sapcentrifuge en wat zijn die dingen duur. Heb ook nog op Marktplaats gekeken maar daar kwam ik niet echt uit. En toen realiseerde ik mij dat mijn moeder nog een hele oude maar bijna niet gebruikte sap centrifuge had staan. Een paar weken geleden heb ik die bij haar opgehaald en sindsdien ben ik praktisch dagelijks verse sapjes aan het maken. Omdat ik al ruim een jaar geen frisdranken meer heb gedronken is het drinken van deze verse sapjes wel een verademing van de dagelijkse hoeveelheden water, thee en soms een kopje koffie met melk.

Dit is mijn basis: een groene appel, wortel en bleekselderij. Daarnaast kan je nog verse gember of citroensap toevoegen. Ik vind wel dat ik meer groente als fruit moet gebruiken omdat er in groente minder suiker zit.

En dit is het resultaat!


Het ziet er misschien apart uit maar wat is het lekker! Vaak voeg ik ook gekookte biet toe maar heb daar niet altijd zin in omdat biet een sterke smaak heeft. Wij hebben thuis ook een "kookboek" met diverse sapjes thuis liggen en die lees ik regelmatig door voor inspiratie. Ben heel benieuwd wat de smaak van rabarber is en vooral als je het mengt met andere groentes en fruit.

Neem vaak het drankje mee naar mijn werk en drink het dan in de ochtend als een snack. Maak dan wel die ochtend het sapje. Heb ook wel eens een de dag ervoor een sapje gemaakt maar vind het dan de dag erna niet zo lekker, een minder gezonde smaak zeg maar...


Drink jij regelmatig verse sapjes en wat is dat je favoriete combinatie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten